* اگر قرآن از کسانى که تجارت، آنها را از نماز غافل نمىسازد، ستایش مىکند؛ ﴿رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ﴾8، «مردانی که هیچ تجارت و خرید و فروشی آنها را از یاد خدا و اقامة نماز غافل نمیکند» راجع به امام حسین(ع) چه باید گفت که حتّى حفظ جان هم او را از نماز غافل نساخت.
*نماز باید در جامعه و علنى اقامه شود؛«اقیموا الصلوة»و امام حسین(ع) باآنکه مىتوانست در خیمه نماز بخواند و بااینکه نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت نماز بپا داشت.
* هنگام اقامهى نماز در ظهر عاشورا، 30 تیر بهسوی حضرت رها شد، یعنى در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده تقریباً یک تیر به امام پرتاب شد.
* بهراستی نماز چیست که در عصر تاسوعا هنگامیکه به سیدالشهدا(ع) پیشنهاد حمله مىشود، حضرت طى چند نوبت گفتگو جنگ را یک روز به تأخیر مىاندازند و مىفرمایند: «انّى اُحبّ الصلوة» و نفرمود: مىخواهم نماز بخوانم، بلکه فرمود: من نماز را دوست دارم. بسیارى از ما نماز مىخوانیم، ولى چقدر نماز را دوست داریم؟
* امام حسین(ع) حاضر مىشود تا بدن مبارکشان سوراخ سوراخ شود، ولى ارزش نماز شکسته نشود. سر مقدّس سیدالشهدا بر روى نى قرآن مىخواند، یعنى سر از بدن جدا مىشود ولى سر و دل از قرآن جدا نمىشود.
1. بقره، 3 2. زیارت وارث 3.بقره، 43 4. نساء، 102
5.بقره، 153 6.اسراء، 78 7.مریم، 31 8. نور، 37
منبع:درسهایی از قرآن
در ایام محرم خیلی از عزاداران با شنیدن صدای اذان به آن توجهی نمیکنند و به عزاداری خود ادامه میدهند. دلایلی مانند از هم رفتن نظم دسته ها و... برای کارشان دارند اما آنان بدانند، برای امامی عزاداری میکنند که خود در هر شرایطی نمازش را خواند.
نعل اسب خوششانس آمریکایی!
در اروپا و آمریکا نعل اسب را بهعنوان وسیلهای برای شانس آوردن استفاده میکنند! به گفته برخی کارشناسان این موضوع از اسپانیای قدیم (اندلس) وارد اروپا و بعد وارد آمریکا شده است! و سرزمین اندلس نیز در دوران حکومت مسلمانان رسم آویختن نعل اسب را بهعنوان برکت و خیر داشتن مورداستفاده قرار میدادند، به گفته مورخان مردمان اندلس نیز این رسم را از امویان کسب کرده بودند!
امویان و چهل نعل اسب تازه!
همۀ ماجرای نعل اسب ازآنجا آغاز میشود که در واقعه عاشورا در برابر فرمانى که ابن زیاد صادر کرده بود، ابن سعد مأمور بود پس از شهادت امام حسین(ع) بدن مبارکش را زیر سمّ اسبان قرار دهد؛ وى که به خاطر تقرّب به ابن زیاد و در خیال خامش براى رسیدن به حکومت رى از هیچ جنایتى خوددارى نمىکرد، در میان اصحابش فریاد زد:
کیست که داوطلبانه بر پیکر حسین اسب بتازد تا سینه و پشت وى را زیر سم اسبان پایمال کند؟!
شمر که قساوت فوقالعادهاى داشت با شنیدن این فرمان، پیشقدم شد و بر بدن پاکزاده زهرا (ع) اسب تاخت. ده نفر دیگر نیز از وى تبعیت کردند و با کوبیدن نعل تازه بر سمان اسبانشان بر پیکر امام حسین(ع) و یارانش.
بعداز ماجرا این افراد در انتظار دریافت پاداش زیادی به خاطر عملشان بودند که برخلاف انتظارشان ابن زیاد دستور داد به آنان جایزه ناچیزى دادند، و این افراد هم ۴۰ نعل اسب را کنده و باقیمت زیادی به مردم فروختند؛
به گفته آیتالله جوادی آملی: به این جهت که این اسبها «نعوذبالله» آدمهای خارج از دین را لگدکوب کردهاند پس باارزش میباشند و تبرک جستن به نعل اسب از موهومات بعد از حادثه کربلا شد!
خانوادههایی در شام پس از حادثه کربلا با عناوین تازهای معرفی شدند.
بنو السراویل: فرزندان کسی بودند که لباس امام حسین را برداشته بودند.
بنو السرج: فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام اسب تاختند و پس از جنگ نعل اسبها را به مردم به قیمت بالایی فروختند و مردم نعلها بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند.
متأسفانه بهصورت کاملاً ناآگاهانه بیشتر مردم عزیز ما از این حقیقت بیاطلاع هستند. استفاده از ﻧﻌﻞ ﺍﺳﺐ بهطور ناآگاهانه ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﺮﺧﯽ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺭﻭﺍﺝ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺧﯽ ﻧﻌﻞ ﺍﺳﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻗﺸﻨﮕﯽ بهعنوان ﺁﻭﯾﺰ آینهی ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ استفاده می کنند.
همانطور که هنگام تهیه تصاویر ذیل خبرنگار «کمال مهر» با پرسش از نصب کنندگان نعلها در ورودی این مکانها و آیینه خودروها متوجه شد که اطلاع خاصی از این موضوع ندارند فقط جهت برکت و خوششانسی نصبکردهاند که با گفتن ماجرای آن، اقدام به برداشتن این نعلها نمودند!
لطفاً با اطلاع رسانی به افراد ناآگاه،آنان را از این موضوع آگاه بفرمایید.
عزادار حقیقی
عزادار حقیقی در سایه معرفتی که کسب کرده بهخوبی میداند تا وقتی منتظر حقیقی ، طالب ظهور امام زمان(ع) نباش ، عزادار حقیقی و جزو منتقمان امام حسین(ع) نیست بلکه بالاتر از آن به این نتیجه میرسد که اگر برای ظهور منتقم اصلی و برطرف شدن موانع ظهور عمل و تلاش نکند، به آن حضرت ظلم کرده است . تنها گذاشتن امام زمان(ع)، همان عمل مردم کوفه در تنها گذاشتن سید الشهداء است.
بیقرار نبودن و دلتنگ نشدن برای حضرت، عین قهر و بیوفایی نسبت به ایشان است. بیوفایی شیعیان و فراموشی حضرت ، همان عاملی است که امام زمان(ع) از آن شکایتها و نالهها دارد و همان عاملی است که تاکنون حضرت را در پس پرده غیبت نگهداشته است و جریان انتقام الهی از شهادت امام حسین(ع) و سایر معصومین(ع) را به تأخیر انداخته است. وجود مقدس حضرت صاحبالامر(عج) در نامهای که حدود هزارسال پیش برای شیخ مفید(ره) نوشته است، دو عامل و دو ضعف عمده شیعیان را موجب تأخیر در ظهور معرفی مینماید که عبارتاند از: بیوفایی به حضرت و همدل نبودن برای برطرف کردن موانع ظهور.
پسازآنکه عزادار به این حقیقت دستیافت که انتقام حسین(ع) جز با آمدن منتقم اصلی و حاکمیت او برجهان ممکن نیست ، این معرفت و سوز دلی که از مصیبت عظیم بر وجودش حاکم شده ، او را با تمام وجود بهسوی وجود مقدس امام زمان(ع) متوجه میگرداند . دو عامل عاطفی و معرفتی که در وجود عزادار شدت و قدرت گرفته است ، در او کششی مستمر بهسوی وجود امام زمان(ع) ایجاد میکنند.
این کشش مستمر موجب میشود تا عزادار که قبلاً در سایه معرفت، نسبت به جایگاه معصومین(ع) در نظام خلقت و رابطه وجودی خود با آنها ، به حقایقی دستیافته است ، معرفت خود را نسبت به امام زمانش و وظیفهای که در قبال او دارد ، بیشتر کند. با تکمیل این معرفت که خود عامل عاطفی و محبت را افزایش میدهد، عزادار به یکی از مهمترین و بالاترین مقاماتی که ممکن است یک انسان به آن برسد، نائل میشود و آن مقام انتظار است.
عزادار حقیقی،ص 173
بهترین ریاضت
جریمه برای نفس اماره جریمهای بهتر ، معتدلتر و مؤثرتر از اجرای فرمان خدا برای نفس وجود ندارد. واجب را پیاده کن حرام را هم ترک کن. این بزرگترین ریاضت و جریمه برای نفس است. نمیخواهد شما نذر کنی که پای پیاده مکه بروی.نه همینکه تصمیم بگیری نماز بخوانی، روزهبگیری، واجبات را انجام بدهی این بهترین ریاضت است.
انسان را تربیت میکند . ایمان بالا میرود ، ایمان که بالا رفت همة داخل انسان اصلاح میرود.
کسانی که نذر سنگین و شاق میکنند اما پارهای از واجبات را انجام نمیدهند یا پارهای از محرمات را مرتکب میشوند موفق نمیشوند. چون گناهکارش تخریب است. گناه را نباید بغل عبادت بگذاری.
فرازی از فرمایشات آیتالله خوشوقت
ای که مــرا خـواندهای، راهنشــانم بده
در شب ظلمـــانی ام، مــاهنشــانم بده
یوسف مصری ز چاه، گشت چنان پادشاه
گـر که طـریق این بُود، چاه نشانـم بده
تهیه و تنظیم:
واحد فرهنگی کانون بقیه ا...
مسجد صاحبالزمان(عج) رضی آباد پایین
LifeForMahdi@