ماهنامه مشکات شماره 35
دانلود در ادامه مطلب ...
﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ﴾
اسراء،26
فدک هدیه پیامبر به فاطمه
فدک ازجمله چیزهایی است که خـــداوند به رسولش بخشید.آن حضرت به همراه علی(ع) آنجا را فتح کرد و هیچیک از دیگر مسلمانها در فتح آنجا شرکت نداشت لذا هنگامیکه آیه شریفه «و آت ذالقربی حقه» نازل شـــد معنایش آن بود که فدک را به فاطمه بده، حضرت فدک را به فاطمه بخشید.
فدک، قریه حاصل خیز و آبادی بود در سرزمین حجاز نزدیک خیبر که میان آن و مدینه دو یا سه روز راه بود و در آن چشمهای جوشان و نخلهای فراوانی بود و بعد از خیبر نقطه اتکاء یهودیان در حجاز به شمار میرفت.
در اینکه چگونه فدک، این آبادی خرم و سرسبز به پیامبر اسلام(ص) منتقل شد، معروف چنین است که رسول خدا(ص) بعدازآنکه از فتح خیبر بازگشت خداوند رعب و وحشت را در قلوب اهل فدک که از یهودیان سرسخت بودند، افکند، آنها کسی را خدمت رسول خدا(ص) فرستادند، و با او صلح کردند، در برابر اینکه نیمی از فدک را به آن حضرت واگذار کنند، پیامبر(ص) از آنها پذیرفت و این صلح را امضاء فرمود.
بهاینترتیب فدک خالصه رسول ا...(ص) شد، زیرا طبق قرآن مجید چیزی که به دست مسلمین بدون جنگ بیفتد منحصراً حق پیامبر(ص) است و بهصورت غنائم جنگی تقسیم نمیشود و به این ترتیب پیامبر(ص) فدک را در اختیار گرفت و درآمد آن را در مورد واماندگان و درراه ماندگان و ماننـد آنها مصرف میکرد.
این را نیز بسیاری از مورخان نوشتهاند که پیامبر(ص) در حیات خود فدک را به بانوی اسلام فاطمه زهرا(س) بخشید.
غصب فدک
پس از شهادت پیامبر و آغاز خلافت ابوبکر به دستور وی، غصب فــدک با بهانه بیاسـاس حق مسلمین صورت گرفت.
شاهدان فدک
ابوبکر از حضرت زهرا(س) برای اثبات فـــدک شاهد خواست و حضرت، ام ایمن و علی(ع) را بهعنوان شاهد معرفی کرد. ابوبکر از ام ایمن پرسید: آیا تو از رسول خدا چنین سخنی را درباره فاطمه شنیدهای؟
پاسخ داد: روزی در خانه فاطمه(س) در حضور رسول خدا(ص) نشسته بودم، در این هنگام جبرییل نازلشده و گفت: ای محمد به پا خیز، خداوند به من دستور داده تا با دو بالم حدود فدک را برایت مشخص سازم. رسول خدا(ص) به همراه جبرییل برخاسته و بیرون رفتند، چیزی نگذشت که مراجعت فرمود، فاطمه(س) پرسید رسول خدا(ص) فرمود: فـدک برای تو صدقه باشد و فاطمه پذیرفت، رسول خدا روی به من کرده و فرمود: ای ام ایمن بر این مطلب گواه باش و تو با علی نیز شاهد این موضوع باشید. عمر گفت: ای ام ایمن تـو یک زن میباشی و شهـادت یک زن ارزشی ندارد و اما علی نیز به نفع خود شهادت میدهد و چون در این گــواهی ذینفع است شهادتش قبول نمیشود.
ماجرای غصب فدک بهانهای شد برای جسارت به اهلبیت پیامبر و آتش زدن درب خانه فاطمه(س).
پسازآنکه خبر غصب فدک به حضرت زهرا(س) رسید، ایشان به همراه جمعی از زنان برای دفاع از حق خود به مسجد رفت و آنجا خطبهای را قرائت فرمود.
خطابه فاطمه
آیا در کتاب خداوند آمده که شما از پدرانتان ارث ببرید و من از پدرم ارث نبرم.
آیا کتاب خدا را کنار گذاشتهاید؟
مگر در قرآن نخواندهاید که سلیمان از داوود ارث برده است.
ای قوم اوس و خزرج(فرزندان قبیله دختر کاهل): زمام امور در دست شماست و شما ازهرجهت به قضیه آگاهید: شما مرا میبینید و صدای مرا میشنوید، چگونه میتوانید اجازه دهید میراث پدرم بلعیده شود؟!
فرهنگ نیوز
وعده
پادشاهى در یکشب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت سرباز پیرى را دید که با لباسى اندک در سرما نگهبانى مىداد. از او پرسید: آیا سردت نیست؟
نگهبان پیر گفت: چرا اى پادشاه اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحملکنم. پادشاه گفت: من الان داخل قصر مىروم و مىگویم یکى از لباسهاى گرم مرا برایت بیاورند.
نگهبان ذوقزده شد و از پادشاه تشکر کرد. اما پادشاه بهمحض ورود به داخل قصر وعدهاش را فراموش کرد.
صبح روز بعد جسد سرمازده پیرمرد را در حوالى قصر پیدا کردند، درحالیکه در کنارش با خطى ناخوانا نوشته بود:
اى پادشاه من هر شب با همین لباس کم سرما را تحمل مىکردم اما وعده لباس گرم تو مرا از پاى درآورد!
کلاس ریاضی
سه نفر در تقسیم 17 شتر باهم نزاع میکنند . اولی مدعی 2/1 ، دومی 3/1 و سومی 9/1 از شترها بودند و به هر ترتیب که میخواستند شترها را تقسیم کنند نتوانستند یعنی :
1.8=17*9/1
5.6 =17*3/1
8.5 =17*2/1
هیچیک از علمای وقت نتوانستند مشکل آنان را حل کنند موضوع را نزد علی(ع) میبرند.
ایشان یک شتر خود را به آن 17 شتر اضافه میکند ، سپس 2/1 آن یعنی 9 شتر را به اولی و 3/1 که 6 میشود را به دومی و 9/1 آن را که 2 میشود به سومی میدهد و جمع کل شترهای تقسیمشده 17 نفر میگردد و درنتیجه یک شتر باقیمانده خود را نیز برمیدارد.
معنی شهادت
شهید علی بلورچی خطاب به خانواده خود مینویسد: شنیدهام کسی گفته که خوش به حال شهیدان که رفتند و راحت شدند. از این گفته خیلی تعجب نکردم، سخن ناروا همیشه بوده، از این در حیرتم که حرفش بیپاسخمانده. به او بگویید که نه شهادت را شناخته ، نه از رمز و راز زندهبودن آگاه است."شهادت" یعنی،اگر خدا بخواهد من و ما از بد و خوب شما باخبریم، کموزیادتان را میدانیم، با شادیهایتان میخندیم و از غصههایتان اندوهناکیم.یعنی ما برای خانوادهی خود نگرانیم،غم و شادی مردم کوچه و محله و شهر،غم و شادی ما هم هست.
"شهادت" یعنی، من و ما به انتخاب خود، زندگی دنیایمان را فدای آرمانهای دین مردممان کردیم، اما روحمان تا وقتی خدا بخواهد ، در همه عرصهها و صحنهها با شماست، در صف راهپیماییها، در روشنایی نماز جمعه، در شبستان احیاء،کنار صندوق صدقات، همنفس با ویلچری که درراه مانده، شاهد آه حسرتبار مادری که هنوز چشمبهراه است.
"شهادت" یعنی، ما تا ابد بر صراط مستقیمی که برای اقامهاش از سر و جان خود گذشتیم،پایداریم...
عزیزانم! بر راه امام پایداری کنید که: «انَّ رحمة ا...ِ قریبٌ مِن المحسنین». وعدهگاهمان بهشت خدا.
اگر به متن نامه توجه شود ، شهید گرانقدر در جمله جملهی نامه، خود را جزء شهداء محسوب نموده است و این در صورتی است که نامبرده در سال 65، یعنی چهار سال بعد از نگارش نامه به شهادت رسیدهاند.
کتاب بلورچی، ص 124
مهدویت و آسیبهای فرارو
تب ملاقات گرایی
متأسفانه، افراد زیادی تمام همّ خویش را در دیدار با امام زمان(عج) خلاصه کردهاند و به دیگران نیز همین را القا میکنند؛ گویا شیعه هیچ وظیفهای جز دیدار با امام ندارد! غافل از اینکه آنچه مهم است، عنایت و رضایت امام است وگرنه، در قرون اولیة اسلام نیز بسیاری امامِ زمان خویش را دیدند و بر روی ایشان شمشیر کشیدند. دیدار امر مطلوبی است، اما آنچه مهم است و ویژگی منتظران آن امام نازنین است، انجام دادن وظایفی است که برای شیعة منتظر در نظر گرفتهاند.
تذکر دیگر اینکه نباید فراموش کرد که دوران، دوران غیبت است و قرار نیست همه به خدمت امام مهدی(عج) برسند. بنابراین،تأکید زیاد بر دیدار ایشان، باعثِ ناامیدی از امکانِ دیدار میشود و بذرِ تکذیبِ باور مهدویت را در دلها میپراکند.
آستان قدس رضوی
مسح سر با ناخن
باید بدونیم که مسح سر کشیدن با ناخن صحیح نیست و حتماً باید باپوست دست روی سر مسح کشید.
استفتاء از دفتر مراجع
قدرتطلبی از هر که باشد از شیطان است
قدرتطلبی در هر که باشد، اسباب این میشود که زمین بخورد. قدرتطلبی از هر که باشد از شیطان است؛ میخواهد رئیسجمهور آمریکا قدرتطلبی کند یا یک طلبهای در مدرسه (و یا ...) بخواهد قدرتطلبی بکند؛ و شیطان ما را هم از این راه، بیشتر از جاهای دیگر میتواند بازی بدهد؛ که تو فلانی هستی! تو چه هستی! دیگران چی اند!. هیچ فرقی مابین آدمی که بهحسب ظاهر قدرتمند دنیا است و دارد بازهم دنبال قدرت میگردد، با آن آدم زاهدی که توی یک صومعه نشسته است، در این جهت فرق نیست. تمام فسادهایی که در عالم پیدا میشود، از خودخواهی پیدا میشود، از حبّ جاه، از حبّ قدرت، از حبّ مال، از امثال اینهاست و همهاش برمیگردد به حبّ نفس و این «بت» از همه بزرگتر است و شکستنش هم از همه مشکلتر است. تعقیب کنید که اگر نمیتوانید به تمام معنی بشکنید-که میتوانید ان شاءا...-مشغول باشید به شکستن دست و پای یک همچو بتی.
صحیفه نور، ج 13، ص 211
فایل Word شماره 35 فایل PDF شماره 35
حجم: 7.7 مگابایت حجم: 1.5 مگابایت
اگر متون را در فایل ورد چسبیده به هم مشاهده می فرمایید این نرم افزار را نصب بفرمایید.
نرمافزار «ویراستیار» افزونهای برای مایکروسافت وُرد است که برای استفادهٔ کاربران فارسیزبان طراحی شده است. از قابلیتهای ویراستیار میتوان به اصلاح خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی و نشانهگذاری، و نیز استانداردسازی متون فارسی اشاره کرد.
فونت های مورد استفاده
B Mitra
B Yekan
IranNsataliq
Adobe Arabic
A Neirizi
- ۹۴/۱۱/۲۶