ماهنامه مشکات شماره 36
دانلود در ادامه مطلب ...
مشکلات این روزهای جامعه ، بیشتر متوجه نوجوانان و جوانان است. خانواده بهعنوان مهمترین مرکز تربیت این گروه سنی، باید مؤثرترین مراکز هم باشد. با ظهور اینهمه فضای مجازی واقعاً کار نظارت سخت شده است. آموزش و آگاهسازی فرزندان راهحلی است که کمتر به آن توجه شده است. اگر آنها را به خطراتی که تهدیدشان میکنند آگاه کنید و محیطی فراهم شود که بتوانند سؤالهایشان را از شما بپرسند و در کارها با شما مشورت کنند ، آنها دیگر به دنبال جواب سؤالهایشان در کوچه و خیابان نمیگردند.
نکتههای نوجوانانه
نوجوانان معمولاً دارای مشکلات ویژهای هستند که این نوع مشکلات با مشکلات دوران کودکی و بزرگسالی تفاوت زیادی دارند به همین جهت از دوران نوجوانی غالباً بهعنوان دوره مشکل و نامتعادل و غیرقابلپیشبینی تعریفشده است.
برای غلبه بر این مشکلات چند راهکار پیشنهاد میشود(21 راهکار):
1- شناخت شخصیت نوجوان: ما والدین با شناخت ویژگیهای دوره نوجوانی بسیاری از رفتارهای ناخوشایند آنان را غیرطبیعی نپنداریم که موجب بروز عکسالعمل در ما شود و به تیرگی روابط با نوجوان نیانجامد.
2- استفاده از روش تغافل (نادیده گرفتن): از مؤثرترین روشهای تربیتی در این دوره «روش تغافل» است. یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید و یا او را به لحاظ رفتارهایش دائم بازخواست ننماییم بلکه نوجوان بایستی همواره در حالت خوف و رجاء باشد.
3- گوش دادن: با نوجوان صحبت کنیم و به سخنان او باعلاقه گوش فرا دهیم و بدانیم که خوب گوش کردن به حرفهای نوجوان رمز ارتباط مؤثر با اوست.
4- تکیهبر نقاط قوت: با مشاهدهی برخی ضعفها، نوجوان را تحقیر و سرزنش و یا با دیگران مقایسهاش نکنیم بلکه بیشتر سعی نمائیم برای از بین بردن ضعفهایش، قوتش را تجلیبخشیم.
5- ایفای نقش راهنمایی، بهجای دستوری: در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام نماید و ما والدین فقط وظیفه راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود.
6- آموزش: مهمترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع میباشد که ضروری است برای کاهش ترس و اضطرابهای نوجوانی آموزشهای لازم در مورد بلوغ، دوستیابی، حل مسئله، گذراندن اوقات فراغت، برنامهریزی درسی و مواردی از این قبیل به نوجوان آموزش داده شود.
7- برقراری رابطه دوستانه و عاقلانه: ما والدین با مراقبت دوستانه و عاقلانه خود احساس ایمنی و اطمینان را در وجود نوجوان ایجاد میکنیم.
8- اعتمادسازی: باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خودمان جلب و جذب کنیم، چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کمرنگ شود او برای حل مسائل خود به دیگران مراجعه میکند.
9- ارتباط کلامی مقدمه ارتباط عاطفی: ما والدین با تنظیم ساعات کار خـود و بسترسازی مناسب در منزل بایستی فرصت کافی برای «ارتباطهای کلامی» با اعضای خانواده بهویژه نوجوان را فراهم آوریم چراکه ارتباط کلامی خود مقدمه «ارتباط عاطفی» است که نوجوان سخت به آن نیازمند است.
10- الگوهای رفتاری والدین: نوجوان علاقهمند است که والدین دارای شخصیتی مستحکم و باثبات و پایدار باشند چون به اتکا شخصیت و همانندسازی آنان نیازمند است و توجه والدین به الگوهای رفتاری خود مورد تأکید است.
11- محبتهای والدین در این دوران نباید رنگ و بوی گذشت و ارفاق داشته باشد! قرار نیست نسبت به تمام اعمال و رفتار نوجوان چشمپوشی داشت.
12- انتظار بهاندازه: با کسب شناخت همهجانبه از نوجوان بهاندازه توان و ظرفیت وجودیش از وی انتظار داشته باشیم.
13- اجازه خطا کردن به نوجوان بدهیم: نوجوان بایستی بیاموزد که از مشکلات گریزان نباشد بلکه برای حل مشکلاتش به دنبال کشف راهحل باشد و اینزمانی است که اجازه خطا کردن را به او بدهیم تا از خطا کردن احساس گناه نکند و بتواند فرصت یافتن راهحل را بیابد.
14- مشورت با نوجوان: نوجوان در اندیشه مستقل شدن است بنابراین نبایستی عقاید خود را بر او تحمیل کنیم بلکه بایستی او را تحمل کرد و با مشورت گرفتن از او در امور خانه در کسب استقلال یاریش کنیم.
15- پذیرش بدون قید و شرط نوجوان: نوجوان را همانطور که نشان میدهد بپذیریم نه آنطور که در رؤیا و تخیل خود تصور میکنیم و بدانیم اگر نوجوان در خانواده مورداحترام قرار گیرد، یاد میگیرد خودش را آنطور که هست بپذیرد.
16 - شناخت دوستان: دوستان نوجوان خود را بشناسیم. کودکان وقتی بزرگ میشوند و به مدرسه میروند بهخصوص زمانی که به سن نوجوانی میرسند، بیشتر از دوستان خود تقلید میکنند. نوجوان بسیار آسیبپذیر است و اگر دوستان او رفتارهای خوبی نداشته باشند بهراحتی میتوانند او را به بدآموزی و خلافکاری بکشانند.
17-عدم آموزش حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم و حلال و حرام: خانوادهها معمولاً در این زمینه برنامه منظمی ندارند. بسیاری از خانوادهها اختلاط بین بعضی اعضای فامیل را که با یکدیگر نامحرم هستند، مجاز میدانند. آموزش این حدود و مراعات آنها نهتنها نشانه عقبماندگی و یا محدودسازی فرزندان نیست، بلکه خود نشانگر دقت و توجّه یک خانواده به حدود رفتار اجتماعی است. هرقدر فرهنگ یک خانواده بالاتر باشد، به جزئیات و دقایق زندگی و از آن جمله دقایق در مورد روابط اجتماعی با دیگران توجه بیشتری میکند.
18 - ایجاد محیط امن در خانواده: خانواده نقش مهمی در تربیت کودکان دارد و برای نوجوان تکیهگاهی است که میتواند به کمک آن مشکلات خود را حل کند. اختلافات پدر و مادر و برخوردهای نامناسب آنها با یکدیگر و با فرزندان، محیط خانه را ناآرام و ناسالم میسازد. نوجوانی که در چنین محیطی به سر میبرد بهناچار تکیهگاه خود را در خارج از محیط خانواده جستوجو میکند و چون بسیار آسیبپذیر است ممکن است که با خطرها و انحرافات زیادی روبهرو شود.
19 - ایجاد تعادل بین آزادی نوجوان و مراقبت از او: نوجوان بزرگشده است و به آزادی نیاز دارد. اما چون آسیبپذیر است و در بسیاری از موارد بهجای عقل و منطق از احساسات خود پیروی میکند، به مراقبت مناسب هم احتیاج دارد، اگر بتوانیم در دادن آزادی به نوجوان و مراقبت از او زیادهروی نکنیم و اندازه نگهداریم و به هر دو نیاز او جواب مثبت دادهایم و از خطرهایی که آزادی زیاد و مراقبت شدید ایجاد میکنند، پیشگیری کردهایم، با توجه به نکات بالا میتوانیم به فرزندان خود در گذار از دوره سخت و دشوار نوجوانی یاریرسانیم و پایهای محکم برای زندگی آینده آنان پیریزی کنیم.
20-به یاد داشته باشید که صحبت کردن بهخودیخود سبب تخلیهی هیجانی میشود. لازم نیست در جواب تمام صحبتهایشان حتماً نظر بدهیم یا راهحل ارائه کنیم! مگر آنکه خود نوجوان راهنمایی یا پاسخ شما را بخواهد.
21- آگاهى دادن نسبت به تغییرات جسمى بلوغ: در خصوص تربیت جنسى نوجوان، خانواده او را با حقایق صحیح جنسى در ساختار بدن آشنا کنند و توضیح دهند که دستگاههاى جنسى چگونه کار مىکنند و تأمین بهداشت آنها چگونه امکانپذیر است.
تبیان
وصیتنامه شهید حمیدرضا اسداللهی
صحبتی با سید و مولایم امام زمان(عج)
... گر چه برای تربیت شدن و سرباز شدن تو تلاشی نکردهام اما به آن امید جان میدهم که در آن روز موعود که ندا میدهند:
«از قبرهایتان بیرون بیایید و به یاری مولایتان بشتابید» من هم به اذن مولایم درحالیکه شمشیر به کمربستهام از قبر بیرون آمده و پای رکاب تو آقاجان سربازی کنم. آرزوی بزرگی است و از دهان من بزرگتر، اما آقاجان! آرزو بر جوانان عیب نیست!!!
رهبر عزیزم! از آن روز که اندک شناختی به جایگاه شما پیدا کردم و روزبهروز این شناخت بیشتر شد، مسئولیتم هم نسبت به شما بیشتر شد. این را فهمیدم که در نظام الهی، رفتار در قبال شما همان رفتار در قبال امام زمان(عج) است.
برادران و خواهران!!!
انقلاب اسلامی یک پدیده تاریخی و یک اتفاق اجتماعی نیست!!! این انقلاب، یک انقلاب الهی و نورانی است. و این انقلاب متعلق به یک قشر خاص و یک ملت فقط نیست. نه!
انقلاب اسلامی موهبتی الهی است که خداوند در این دوران به بشریت و همهی انسانهای آزاد ارزانی داشته است. انقلاب اسلامی مقدمهی همان حیات طیبهای است که انبیاء و رسولان و همه ادیان توحیدی به دنبال آن بودهاند.
وصیّتم به محمد پسر بزرگم
محمد جان! عزیزم! من تو را از خدا برای خودم نخواستم. از خدا خواستم فرزندی به من دهد که سرباز امام زمان(عج) بشود. همیشه آرزو داشتم پسرم عصای دست امام زمان(عج) باشد؛ نه عصای دست من!!! محمد جان! مهمترین وصیّتی که به تو دارم، تبعیّت کامل از ولیّ فقیه است. بعدازآن ارتباط با قرآن و عترت. زندگی نکن برای خودت، زندگی کن برای مهدی(عج)؛ درس بخوان برای مهدی(عج)؛ ورزش کن برای مهدی(عج).
فرهنگ نیوز
آسیبهای مهدویت
گمانهزنی و تطبیق
عدهای بدون آنکه قدرت تشخیص روایات صحیح و ناصحیح را از یکدیگر داشته باشند و صرفاً بر اساس توهّمات و بافتههای ذهنی خویش یا یافتههای خود از طریق ریاضتهای غیر مشروع، گمانههایی میزنند و هرچند گاهی، علامتی را بر شخص یا اشخاصی منطبق میسازند؛ و در پایان، با تحقق نیافتنِ امر ظهور در آن دوره،یأس و ناامیدی و حتی استهزاء و تکذیبِ باور به مهدویت را موجب میشوند.
آستان قدس رضوی
نماز
عدهای فکر میکنند چون خیلی کارهای خیری انجام میدهند میتوانند نماز نخوانند. درصورتیکه هیچ عمل خیری هرچقدر هم زیاد باشد مجوز ترک نماز نیست.
فرهنگ نیوز
ایکاش به خاطر انجاموظیفه شرعی، به من اهانت میکردند !
آیت ا... بهجت رحمه ا... علیه میفرمودند : شخصی در زمان رضاشاه خدمت آیت ا... خوانساری آمد و به ایشان گفت: "مردم به جهت اینکه من ریش گذاشتهام به من اهانت میکنند... حتی برخی بر صورتم تف میاندازند."
آیت ا... خوانساری فرمود: ایکاش به خاطر انجاموظیفه شرعی، به من اهانت میکردند! آن شخص گفت : با این حرفِ آن مرد بزرگ ،چنان منقلب شدم که مشکلم حل شد.
برگرفته از کتاب زمزم عرفان، چاپ ششم ،1391 ، صص 168 – 169
فایل Word شماره 36 فایل PDF شماره 36
حجم: 4.9 مگابایت حجم: 1.2 مگابایت
اگر متون را در فایل ورد چسبیده به هم مشاهده می فرمایید این نرم افزار را نصب بفرمایید.
نرمافزار «ویراستیار» افزونهای برای مایکروسافت وُرد است که برای استفادهٔ کاربران فارسیزبان طراحی شده است. از قابلیتهای ویراستیار میتوان به اصلاح خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی و نشانهگذاری، و نیز استانداردسازی متون فارسی اشاره کرد.
فونت های مورد استفاده
B Mitra
B Yekan
IranNsataliq
Adobe Arabic
A Neirizi
- ۹۵/۰۱/۱۳