ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات


طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

ماهنامه مشکات شماره 38

سه شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۲۸ ب.ظ

به لطف خدا این ماه نیز توفیق داشتیم ماهنامه ای را آماده کنیم.

شماره 38 با موضوع دلیل غیبت امام زمان و هدف از ظهور ... آماده شده است.

دانلود در ادامه مطلب ...


امام مهدی(عج) می فرمایند:

شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی خواهند اگر بخواهند دعا می کنند و فرج ما می رسد.

شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج ۱



چرا غیبت امام زمان (عج) رخ داد؟

وجود امام زمان (عج) از نعمت های بزرگ الهی برای اهل زمین و آسمان به شمار می آید. طبیعی است اگر نسبت به نعمتی که خداوند متعال برای ما ارزانی داشته معرفت نداشته باشیم، و نهایت استفاده از آن نعمت را نبریم سزاوار محرومیت از آن می گردیم.

آنگونه که خداوند در قرآن کریم می فرماید: 

﴿... لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾        

 ابراهیم،7

اگر شکر گزاری کنید(نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر کفران کنید مجازاتم شدید است!

مقدمه اصلی شکر نعمت شناخت آن نعمت و درک استفاده از آن است، و البته بسیاری از این امر غافلند. آنگونه که خداوند در سوره سبا می فرماید:

﴿... وَقَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ﴾  وعده کمی از بندگان من شکرگذارند! 

سبا،13

شکری که ائمه علیهم السلام در مورد آن می فرمایند فقط ما هستیم که عبادت شاکرانه انجام می دهیم.

پس وظیفه ما برای بهره مندی از یک نعمت این است که بفهمیم این نعمت برای چیست؟ و چگونه می توان از آن بهره گرفت؟ و همین فهم و درک شکر آن نعمت به حساب خواهد آمد.



امام زمان نمی آید تا زمین را از ظلم و جور پاک نماید

بنابراین برای شکر نعمت وجود ولی خدا، می بایست نگاهی درست به علت ظهور حضرت و هدف ایشان از تشکیل حکومت داشته باشیم. اینکه فکر کنیم حضرت می آیند تا زمین را از ظلم و جور پاک کنند درست است اما کافی نیست، هدف غایی حضرت صرفا این امر نیست هرچند که با تحقق ظهور حضرت پاک شدن زمین از ظلم و جور نیز اتفاق خواهد افتاد. 

عدالت هم هدف غایی ظهور امام زمان نیست

یکی دیگر از مواردی که درخصوص ظهور حضرت زیاد بیان میشود پر شدن زمین از عدل و داد است، فراگیر شدن عدالت جهانی بسیار عالی است و تحقق کامل آن جز در حکومت حضرت ولی عصر (عج) تحقق نمی یابد و بی شک یکی از مهمترین نتایج ظهور است، اما اینکه عدالت را صرفا تنها دلیل ظهور حضرت بدانیم نیز اشتباه است و این هم یک نگاه حداقلی به هدف از تشکیل حکومت امام زمان(عج) است.

این نگاه های حداقلی سبب دور شدن و عدم شناخت هدف اصلی ظهور می شود، و کفران نعمت را پیش می آورد. مثل اینکه بگوییم حضور جوانان در مجالس اهل بیت علیهم السلام بسیار خوب است چون مانع گناه و انحراف آنها می شود. حقیقتا یکی از اثرات عالی این مجالس همین مطلب است اما آیا حداکثر تاثیر آن این است؟ این اندیشه سبب دوری و بی بهره ماندن از هدف اصلی می شود. نگاه حداقلی به نعمات خداوند نیز سبب محرومیت ما از ان نعمت می شود.


هدف اصلی ظهور امام زمان(عج) و تشکیل حکومت جهانی توسط ایشان

هدف اصلی حضور حضرت و ظهور ایشان را باید در دلیل اصلی خلقت انسانها جست و جو کنیم. آنگاه که اراده خداوند بر خلقت انسان قرار گرفت ملائکه عرضه داشتند: 

﴿...نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ...﴾ ما شاکرانه تو را تسبیح و تقدیس می کنیم. 

بقره،30

گویا هدف از خلقت انسان تسبیح است که ملائکه مخالفتشان را اینگونه بیان می کنند و خداوند در پاسخ می فرماید: إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ من چیزى می دانم که شما نمی‏دانید و آن در تفاوت بین تسبیح ملائکه و انسان است. زیرا تسبیح انسان با اراده و عمیقتر است. و به این علت است که در سجده که نقطه اوج نماز است ذکر "سبحان الله" می گوییم.

قرآن وقتی میخواهد در مورد ذی شعور بودن این عالم سخن بگوید و معرفت تمام اجزای این عالم را نسبت به حضرت حق بیان کند می فرماید:

﴿تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَکِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا ﴾

اسرا،44

آسمانهای هفتگانه و زمین و کسانی که در آنها هستند همه تسبیح او می‏گویند، و هر موجودی شاکرانه او را تسبیح می‏گوید، ولی شما تسبیح آنها را نمی‏فهمید او حلیم و آمرزنده است.

پس هیچ شی در عالم نیست مگر اینکه به تسبیح پروردگار مشغول است.  


تسبیح به چه معناست؟

تسبیح در بیانی ساده یعنی رسیدن به مقام که در تمام زندگی خود و در لحظه لحظه های آن خدا را ببینی و از دیدن وجود او غرق لذت شوی و از سر شوق او را تحسین و ستایش کنی. اصلا انسان برای لذت بردن آفریده شده است، و کسی که از خدا لذت ببرد سرگرم دنیا نمی شود و یکی از اثرات طبیعی آن این است که از گناه دور می شود.

قرار است ظهور رخ بدهد تا انسانها در سایه عدل الهی که در دوران پس از ظهور اتفاق می افتد به نهایت مقام انسانی خویش که تسبیح پروردگار است دست یابند. و کسانی مقدمه سازان ظهور حضرت هستند که پیش از ظهور برای رسیدن به مقام تسبیح پروردگار تلاش کنند و نیاز خویش را به تسبیح در دوران ظهور درک نمایند.

زیارت امام تجربه ای برای درک مقام تسبیح پروردگار

تسبیح خدا نتیجه دیدار خداست و لذتی است که از جان انسان سرچشمه می گیرد. و مگر بقیة الله الاعظم، وجه الله و عین الله و اذن الله نیست؟ مگر ولی خدا تجلی صفات الهی بر روی زمین نیست؟پس دیدار امام مایه آرامش جان مومنین و درک مقام تسبیح الهی است. 

زیارت امام یک نیاز و ضرورت است. و اینگونه است که یک مومن منتظر با تمام وجود به پروردگار خویش عرضه میدارد:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا

خدایا به تو شکایت مى‌کنیم، از فقدان پیامبرمان، و غیبت امام‌مان 

و در دعای ندبه میخواند :

مَتَى تَرَانَا وَ نَرَاکَ     چه زمان مارا می بینى و ما تو را می بینیم

و اینچنین دیدار روی مولای خویش را طلب می کند، مولایی که حضرت امیرالمومنین علی(ع) با تمام عظمتش، مشتاق دیدار او بود و در روایت است:

أوما امیرالمومنین بیَدِه الی صَدرِهِ وَ قالَ: هاه! شوقا إلی رویَتِهِ.      

 بحارالانوار، ج 51 ،ص 115

امیرالمومنین علی علیه السلام با دست به سینه مبارک خود می زد و فرمود: آه! چقدر شوق دیدار او ( حضرت مهدی (عج)) را دارم!

و ما دلتنگ دیدار امامی هستیم که روزی پیامبر با خوشحالی به خانه فاطمه(س) آمد و فرمود مژه بده فاطمه جان...

أبْشِری یا فاطمةُ،فإنّ المهدیَّ منک.مژده بده اى فاطمه که مهدى از توست. 

کنز العمّال - ۳۴۲۰۸

و در روایت است که روزی سلمان فارسی از رسول خدا(ص) سوال کرد: یا رسول الله آیا من هم در زمان ظهور حضرت مهدی زنده می شوم؟ پیامبر(ص) فرمود: بله تو هم از کسانی هستی که در رکاب  مهدی زنده می شوی. سلمان می گوید: من پس از شنیدن این سخن از شوق دیدار حضرت مهدی و اینکه می دانستم سرانجام یک روز او را ملاقات خواهم نمود دیگر برایم فرقی نمی‌کرد که روزهای زندگی ام تا آخر عمر چگونه بگذرد، سخت بگذرد یا آسان.


امام زمان (عج) مشتاق دیدار شیعیان خویش است

تا اینجا از اشتیاق یک منتظر برای دیدار مولای خویش گفتیم، اما شاید هیچ یک از ما نداند که امام زمان(عج) نیز مشتاق دیدار شیعیان و منتظران خویش است. ما حتی احتمال هم نمی دهیم که امام زمان(عج) منتظر دیدار ما باشد. حال آنکه در روایت تشرف علی بن مهزیار به خدمت امام زمان(عج)، پس از آنکه وی موفق به دیار مولای خویش می گردد، حضرت رو به او می فرماید: ما شب و روز منتظر ورودت بودیم، چرا این قدر دیر نزد ما آمدی؟


قضاوت امام علی(ع) بین دو میزبان

در زمان حکومت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، دو نفر با هم همسفر شدند. هنگام غذا یکی از آنها پنج قرص نان و دیگری سه قرص نان در سفره گذاشت. آنها به مردی که از کنارشان می‌گذشت تعارف کردند و او هم همراه آنها مشغول خوردن شد. پس از پایان غذا، مرد هشت درهم به آنها داد و گفت «این به جای غذایی است که خوردم.» دو همسفر بنا کردند به بگومگو. صاحب سه قرص نان می‌گفت:« این پول باید میان ما نصف شود.» ولی دیگری می‌گفت:« پنج درهم برای من است و سه درهم برای تو.» 

برای قضاوت به حضور امیر المؤمنین(ع) رسیدند و ماجرا را تعریف کردند.

امام فرمود:« نزاع در چنین موردی شایسته نیست. بهتر است با هم کنار بیایید.» صاحب سه قرص نان گفت:« جز به قضاوت حق و خالص راضی نمی‌شوم.» امام فرمود:« حال که چنین است، یک درهم مال توست و هفت درهم مال همسفرت.» 

هر دو تعجب کردند. 

امام فرمود:« مجموعاً هشت قرص نان بوده که سه نفر آن را خورده اند. 

روی هم 24 تا یک‌سوّم می‌شود. تو که صاحب سه قرص نان بودی، هشت‌بیست‌و‌چهارم(24/8) خورده‌ای و همسفرت و مهمان هم هر کدام 24/8 خورده‌اند. پس، از این هشت درهم، هفت درهمش برای همسفرت و یک درهمش برای توست.» 

توضیح: 8 قرص نان را سه نفر خورده‌اند. اگر هر نان را 3 قسمت کنیم، جمعاً 24 قسمت می‌شود. (24= 3×8 ) با فرض اینکه هر سه نفر به طور مساوی نان خورده باشند (یعنی هر نفر 8 قسمت) ، کسی که 3 قرص نان داشته (یعنی 9 قسمت )، 1 قسمت کمتر از سهم اصلی‌اش خورده است.( 1= 8-9 ) و کسی که 5 نان داشته، (یعنی 15 قسمت )، 7 قسمت کمتر از سهم اصلی‌اش خورده است( 7=8-15 ) به این ترتیب، 8 درهم باید به همین نسبت 7 به 1 تقسیم شود. یعنی صاحب 3 قرص نان یک درهم و صاحب 5 قرص نان 7 درهم بردارد.            

 بحارالانوار، ج40، ص 263، حدیث 32


کمک رساندن در وضو

برخی گمان می کنند اگر در حال اختیار فردی با ظرفی برای وضو گیرنده آب بریزد وضوی او باطل می شود، در حالی که طبق نظر مراجع تقلید چنین کمکی وضو را باطل نمی کند، بلکه فقط چنین کاری برای وضو گیرنده مکروه است.

توضیح المسائل مراجع، ج1،ص 167



خشک بودن اعضاء وضو

برای وضو گرفتن لازم نیست صورت و دست ها خشک باشند، فقط قسمت هایی که باید مسح کشیده شود، یعنی سر و روی پاها لازم است قبل از وضو خشک باشند. 

عروه الوثقی، ج1، ص 212 


بهره ای از کلام بزرگان

شرمنده ام شرمنده ام شرمنده ....

بخشنده ام بخشنده ام بخشنده...

یکی از بزرگان عرفان پیشه ،شب تا سحر به نیت توبه و استغفار در حال سجده فقط این کلمه را میگفت:

"شرمنده ام شرمنده ام شرمنده"

نزدیک صبح ندا رسید:"

"بخشنده ام بخشنده ام بخشنده"

جوان خدا جو ! بدان که ما معصوم نیستیم و خطا از همه ما ممکن است سر زند. با این حال مبادا فکر کنی که چون چنین و چنان کرده ام و فلان گناه از من سر زده پس دیگر امیدی نیست و من لیاقت خدایی بودن را ندارم. فراموش نکن که یاس و ناامیدی از رحمت خداوند متعال، هم در قرآن و هم در روایات اکیدا نکوهش شده و از گناهان کبیره است.    

  کتاب "غم عشق" ،نوشته آیت الله حاج شیخ عبدالقائم شوشتری



                                    
فایل Word شماره 38            فایل PDF شماره 38

حجم: 5.7 مگابایت               حجم: 1.1 مگابایت


اگر متون را در فایل ورد چسبیده به هم مشاهده می فرمایید این نرم افزار را نصب بفرمایید.

نرم‌افزار «ویراستیار» افزونه‌ای برای مایکروسافت وُرد است که برای استفادهٔ کاربران فارسی‌زبان طراحی شده است. از قابلیت‌های ویراستیار می‌توان به اصلاح خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی و نشانه‌گذاری، و نیز استانداردسازی متون فارسی اشاره کرد.


فونت های مورد استفاده

B Mitra

B Yekan

IranNsataliq

Adobe Arabic

A Neirizi



  • رضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی