ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات


طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

ماهنامه مشکات شماره 27

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹ ب.ظ

به کوشش جمعی از بچه های مسجد صاحب الزمان(عج) رضی آباد پایین با کمک خداوند و لطف ائمه(ع) توانستیم شماره 27  منتشر کنیم. در این ویرایش علاوه بر فایل PDF ،فایلWord نیز قابل دانلود می باشد. 

ماهنامه را با نام مسجد چاپ کنید؛ شما می توانید فایل را ویرایش نموده و با نام مسجد خود به چاپ برسانید. برای اطلاع از شرایط همکاری و توضیحات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک فرمایید.

شرایط همکاری و چاپ

در نهایت امیدوارم نسخه ای از این شماره به محضر امام عزیزمان ،حضرت حجت(عج) برسد و ایشان برای فعالان فرهنگی دعا کنند.

شماره 27 با موضوع ماه مبارک رمضان، دعا، شب های قدر، تفکر و ...

دانلود در ادامه مطلب ...


آسمانی شوید

پیامبر(ص) می فرمایند:

درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى ‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 344



دعا

از قول آدم و حوا آمده است:

﴿ قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ ﴾

گفتند خدایا ما در پیروی شیطان بر خود ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشی و رأفت نفرمائی سخت از زیانکاران شده ایم.

     اعراف، آیه 23

دعا وسیلة تربیت انسان است، راه تقرب به حق است و طریق راسته شدن به فضائل است. بوسیلة دعا می توان خود را از پلیدیها پیراسته نمود و با طاقوت مبارزه کرد.

دعا یک نوع سپاس است؛ راه ستایش حق است؛ وسیلة آگاهی زعظمت مقام خداوند است؛ طریق راز و نیاز است؛ یک نوع محاسبة نفس است؛ اعتراف به گناه است؛ خود را با همة آلودگیها در برابر حق که مظهر فضیلتهاست کوچک دیدن است؛ امید است، ترس است، خضوع در برابر حق است؛ خشوع در برابر قدرت خداوند است؛ پناه بردن به خداست؛ نفی ارزش های کاذب است؛ توبه است؛ ندامت است؛ تزکیه است؛ هدایت است؛ کمال است؛ تذلل است؛ طلب عفو و بخشایش است و خلاصه خود را برای لقاء حق آماده کردن است.

اینهمه دعا که پیش از نمازها، بعد از انجام فرایض و در اوقات مختلف و در برخورد به حوادث از قول پیامبر و پیشوایان معصوم نقل شده همه دلیل بر اهمیت دعا و آثار اعجاب انگیز آن است. 

اصول و فلسفه تعلیم ،صفحه 222



نزدیکترین حالت بنده به خدا برای دعا کردن !

امام صادق (ع) در پاسخ به سعید بن یسار که پرسید: در حال رکوع دعا کنم یا سجود؟ آرى، در حال سجود دعا کن؛ زیرا نزدیکترین حالت بنده به خداوند حالتى است که در سجده است . (در آن حال) براى دنیا و آخرتت به درگاه خداوند عز و جل دعا کن.      

بحار الأنوار : 85 / 131 / 6 منتخب میزان الحکمة : 264



فلسفه روزه: امام صادق(ع) فرمود: خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

       من لا یحضره الفقیه، ج٢، ص۴٣، ح١

روزه آزمون اخلاص: امام على(ع)فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. 

نهج‌البلاغه، حکمت٢۵٢

روزه نفس: امام على(ع)فرمود: روزه نفس از لذت‌هاى دنیوى سودمندترین روزه‌هاست. 

غررالحکم، ج١، ص۴١۶، ح۶

دعاى روزه‌داران: امام کاظم(ع) فرمود: دعاى شخص روزه‌دار، به هنگام افطار مستجاب است.

  بحارالانوار، ج٩٢، ص٢۵۵، ح٣٣


رمز بسم ا...

گویند مردی بود منافق اما زنی داشت مؤمن و متدیّن. این زن تمام کارهایش را با بسم ا... آغاز می کرد. شوهرش از توسل جستن او به این نام مبارک بسیار غضبناک می شد و سعی می کرد که او را از این عادت منصرف کند. روزی کیسه ای پر از طلا به زن داد تا آن را به عنوان امانت نگه دارد؛ زن آن را گرفت و با گفتن «بسم ا... الرحمن الرحیم» در پارچه ای پیچید و با «بسم ا...» آن رادر گوشه ای از خانه پنهان کرد. شوهرش مخفیانه آن طلا را دزدید و به دریا انداخت تا همسرش را محکوم و خجالت زده کند و «بسم ا...» را بی ارزش جلوه دهد.  

وی بعد از این کار به مغازه خود رفت. در بین روز صیادی دو ماهی را برای فروش آورد آن مرد ماهی ها را خرید و به منزل فرستاد تا زنش آن را برای نهار آماده سازد. زن وقتی شکم یکی از آن دو ماهی را پاره کرد دید همان کیسه طلا که پنهان کرده بود درون شکم یکی از ماهی هاست آن را برداشت و با گفتن «بسم ا...» در مکان اول خود گذاشت. شوهر به خانه برگشت و کیسه زر را طلب کرد. زن مؤمنه فوراً با گفتن «بسم ا...» از جای برخاست و کیسه زر را آورد. شوهرش خیلی تعجب کرد و سجده شکر الهی را به جا آورد و از جمله مؤمنین و متقین گردید.



کریم اهل بیت

ای کریم اهل بیت؛ پدر و مادرم فدای شما باد، که در طول عمر شریفتان، دو بار تمام اموالتان را در راه خدا خرج کردید و  سه بار، آن چه از مال و منال دنیا داشتید، بین خود و خدای خویش به دو نیم کردید و سهم خداوند را به فقرا و مساکین امّت بذل نمودید.

از وصایای آن حضرت: «جُناده» که یکی از یاران امام حسن مجتبی(ع) بود در آخرین لحظات زندگی آن حضرت، از ایشان تقاضای نصحیت کرد، حضرت در پاسخ او فرمودند: «مهیای مرگ باش و قبل از رسیدن مرگ، زاد و توشه ای برای سفر آخرت و قبر مهیا کن. برای دنیا کوشا باش به گونه ای که گویا همیشه زنده هستی و برای آخرت کوشا باش به قدری که گویا فردا خواهی مُرد. اگر عزت می خواهی بدون این که عشیره و نزدیکانی داشته باشی و اگر ابهت و شخصیّت اجتماعی می خواهی بدون این که سلطنتی داشته باشی لباس ذلت و معصیت را به درآور و لباس اطاعت حق تعالی را بر تن کن.  

تبیان



سکه

روزی پسر کوچکی در خیابان، سکه ای یک سنتی پیدا کرد. او از پیدا کردن سکه، آن هم بدون زحمت خیلی ذوق زده شد. این تجربه باعث شد که او بقیة روزهای عمرش هم با چشم های باز سرش را به سمت پایین بگیرد و به دنبال سکه بگردد!

او در مدت زندگی اش،296 سکة 1 سنتی، 48 سکة 5 سنتی،19 سکة 10 سنتی، 16 سکة 25 سنتی، 2 سکة نیم دلاری و یک اسکناس مچاله شدة 1 دلاری پیدا کرد، یعنی جمعاً 13 دلار و 26 سنت.

اما در برابر بدست آوردن این ثروت! او زیبایی دل انگیز 31369 طلوع خورشید، درخشش 157 رنگین کمان و  منظرة درختان افرا در سرمای پاییز را از دست داد.

او هیچگاه ابرهای سفیدی را که بر فراز آسمانها در حرکت بودند را ندید؛ پرندگان در حال پرواز، درخشش خورشید و لبخند هزاران رهگذر ، هرگز جزیی از خاطرات او نشدند.

شماره معکوس عشق، صفحه 10



امام علی(ع) و رسیدگی به ایتام

امیرالمومنین(ع) آنقدر به یتیمان محبت می کرد که فردی به نام ابوالطفیل که می دید حضرت علی(ع) به دهان یتیمان عسل می گذارند، می گفت : «دوست داشتم من هم یتیم بودم تا مورد محبت علی (ع) قرار می گرفتم ».  

 بحارالانوار ، ج29

کاسه های شیر در دست کودکان کوفی چه می کند. یتیمان کوفه شنیده اند  درمان علی با شیر است.. و حال آنکه من می دانم درد امام زمانم گناه من است و هنوز با جرأت بیشتر گناه می کنم ...     

 فرهنگ نیوز



اخلاق در مسابقه فوتبال

همیشه و در هرکجا دائم الذکر بود. می‌گفت تزکیه نفس از ذکر گفتن شروع میشه. یه روز که داشتیم فوتبال بازی می‌کردیم، با خودم گفتم بزار یه خطا روی سید انجام بدم ببینم چقدر تزکیه نفسی رو که می‌گه بهش عمل می‌کنه، از طرفی هم می‌خواستم ببینم عصبانی می‌شه یانه؟؟ با پا بصورت خیلی بدی رفتم تو پاش، دیدم همینطور که داشت لباسشو آروم می‌تکوند، زیر لب ذکر می‌گفت. خیلی تعجب کردم، آخر بازی رفتم پیشش و گفتم: ببخشید سید مجتبی شرمنده!

مجتبی علمدار جواب داد: دشمنت شرمنده داداش، این حرفا چیه، بازیه دیگه، یه وقت دونفر بهم برخورد می‌کنن...

  برگرفته از خاطرات همرزم شهید


نگاهی دیگر

با تدبّر در حادثه های زندگی سود سرشاری را می توان بدست آورد و نمی توان همینطور از کنار آنها گذشت. آن جا که دانشمندی از حرکت سیبی در لحظة آرامی به قانون های هستی راه می یابد، آنجا وآنجاها همه نمایانگر این است که از هر حادثه ای می توان به اعماق رسید و به ژرف ها راه یافت و بهره های فراوان بدست آورد؛ حتی از:

یک روز صبح با صدای استارت ماشینی از خواب بیدار شدم. استارت مداوم بود و جرقه ها زیاد و مایع قابل احتراق، اما با این وصف حرکتی نبود و پیشرفتی نبود. من به یاد       جرقه هایی افتادم که در زندگی خود مداوم سرمی کشیدند، و به یاد استعداد هایی افتادم که قابل سوختن بودند و به یاد رکود و توقفی افتادم که با این همه جرقه و استعداد گریبانگیرم بوده است. در این فکر رفتم که ببینم نقص از کجاست ، که شنیدم راننده    می گوید : باید هلش داد، هوا برداشته است. و همین جواب من بود.     

کتاب مسئولیت و سازندگی



احکام

سوال: حکم تزریق آمپول و سایر تزریقات نسبت به روزه‌داران در ماه مبارک رمضان، چیست؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه‏دار از آمپول‏هاى مقوّى یا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزریق مى‏شود و نیز انواع سرم‏ها خوددارى کند، لکن آمپول‏هاى دارویى که در عضله تزریق مى‏شود و نیز آمپول‏هایى که براى بى‏حسّ کردن به کار مى‏رود، مانعى ندارد.

سوال: حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه‏دار از دودهاى انواع دخانیات و نیز مواد مخدّرى که از راه بینى یا زیر زبان جذب مى‏شود خوددارى کند.    

استفتائات مقام معظم رهبری


کجایی هست که خدا نباشد؟



امشب به خدا چه بگویم؟

حضرت زین العابدین(ع) به ما یاد داده است. دست هایمان را بلند کنیم و بگوییم: خدا ! آقای من!

دست هایم را به سوی تو دراز کردم امّا پر از گناه است، چشم هایم هم به سوی تو  دوخته ام امّا آن هم پر از رجا و امید من به توست. در ایام قدر، انسان هیچ وقت نباید به خودش تردیدی راه بدهد:

خدا اینطور نیست که ما را مأیوس و رد کند. این جزء آیات و معارف حتمی ماست. این را بدانید! یأس از رحمت حق از گناهان کبیره است.  

رمضان 91 – جلسه شب قدر



خدایا باز هم مرا ببخش و دستم را بگیر.



                         
فایل Word شماره 27          فایل PDF شماره 27

حجم: 7.4 مگابایت               حجم: 1.2 مگابایت



فونت های مورد استفاده
B Mitra
B Yekan
IranNsataliq
Adobe Arabic

A Neirizi

  • رضا

نظرات  (۲)

سلام خسته نباشید
وقتشه که یه پله بیاید جلو
طراحی با ایندیزاین رو شروع کنید تا کارتون متحول بشه
موفق باشید
پاسخ:
باسلام خدمت دوست عزیز
کارهایی که با ایندازین میشه کرد، فوق العاده است، اما باید کسی رو که با کمترین امکانات قصد ویرایش فایل را دارد را در نظر گرفت.
ماهنامه در مساجد توسط اشخاص ویرایش می شه و به چاپ می رسه.
خیلی از کارهایی که با ایندیزاین طراحی میشه از نظر محتوا ارزش قابل ملاحظه ای نداره.
توجه بیشتر ما روی محتواست در یک قالب زیبا.همین
باتشکر از نظر شما.
خداقوت یاعلی
پاسخ:
قربونت علی جان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی