ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات


طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

ماهنامه مشکات شماره 40

شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۳۸ ب.ظ

به لطف خدا این ماه نیز توفیق داشتیم ماهنامه ای را آماده کنیم.

شماره 40 با موضوع هدف از خلقت به زبان ساده و ... آماده شده است.

دانلود در ادامه مطلب ...


امام رضا(ع):

 هر کس خودش را از ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست.

عیون اخبار الرضا،ج1،ص258


واقعاً واسه چی؟

آقای صبوری معلم مدرسه از بچه‌ها پرسید که هدف از خلقت ما چیست؟ بچه‌های کلاس برخلاف همیشه ساکت بودند. اصولاً بچه‌ها دوست داشتند در بحث‌های کلاسی شرکت کنند و به همین دلیل بین معلم‌ها، آقای صبوری را خیلی دوست داشتند؛ چون با طرح سؤال و جواب خواستن از بچه‌ها، آن‌ها را مشتاق یادگیری می‌کرد.

آقای صبوری گفت: بچه‌ها، روی سؤالم فکر کردید؟ کی داوطلبه که جواب بده؟ علی دستش را بلند کرد و گفت: آقا اجازه؟ هدف از خلقت ما این بوده که خدا ما رو توی این دنیا بیاره تا امتحان بشیم که با نعمت هاش چه‌کار می‌کنیم. این‌رو بابامون می گه آقا! آقای صبوری لبخندی زد و گفت: آفرین علی جان! بفرما بشین. 

سعید گفت: آقا معلم! خدا ما رو خلق کرده که درس بخونیم و آدم مهمی بشیم. آقای صبوری همین‌طور که به‌طرف صندلی‌اش می‌رفت، به شوخی گفت: چقدرم که شما درس می خونی! خسته نشی سعید آقا! بچه‌ها زدند زیر خنده و در همین حال و هوا بودند که احمد ابروهای پُرُپشتش را دَرهم کشید و گفت: آقا اجازه؟ اومدیم توی دنیا که زندگی کنیم دیگه! آقای صبوری عینکش را روی بینی‌اش جابه‌جا کرد و گفت: «همین؟! فقط زندگی کنیم؟ بدونِ هدف؟! 

امیرحسین با آن هیکل چاق و درشت، خودش را به‌زور از لای نیمکت کشید بیرون و با همان شیطنت همیشگی گفت: آقا، شاید خدا ما رو آفریده که زن بگیریم و تشکیل خانواده بدیم! هنوز جمله‌اش تمام نشده بود که کلاس از خنده منفجر شد. آقای صبوری با آرامش از روی صندلی بلند شد، چند قدمی آمد سمت بچه‌ها و همان‌طور که لبخند به لب داشت، منتظر بود تا بچه‌ها دیدگاهشان را بگویند. عماد از جا بلند شد و با صدای بی‌جوهرش گفت: آقا اجازه؟ من فکر می‌کنم خدا ما رو آفریده که بندۀ خوبی باشیم. 

آقای صبوری دستی به شانۀ عماد زد و گفت: آفرین عماد! بشین پسرم! بعد هم رفت جلوی تخته ایستاد تا همه را ببیند و ادامه داد: بچه‌ها، همۀ چیزهایی که گفتید درست بود: خدا ما رو آفریده که توی این دنیا زندگی کنیم، تشکیل خانواده بدیم، امتحان بشیم و خوب و بدمون معلوم بشه و خیلی چیزهای دیگه؛ ولی هدف اصلی از خلقت ما انسان‌ها به گفتۀ خودِ خدا، عبادت و بندگی خداست. خدا همۀ زمینه‌ها رو فراهم می کنه تا با اطاعتش رشد کنیم و به کمالی که برامون در نظر گرفته، برسیم. آیه‌ای که روی تخته می‌نویسم، یادداشت کنید و سعی کنید که حفظش کنید. این آیه جواب خودِ خدا به این سؤاله:

﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلاِنْسَ اّلا لِیَعْبُدُونِ﴾ ذاریات،۵۶

لحظه‌ای تدبر

﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلاِنْسَ اّلا لِیَعْبُدُونِ﴾ جن و انس را نیافریدم، جز برای اینکه عبادتم کنند [و از این راه، تکامل یابند و به من نزدیک شوند].

کمال معنوى و کمال الهى انسان‌ها این است که به عبودیت برسند.

﴿لِیَعْبُدُون﴾ را معنا کــردند به ﴿لِیَعْرِفُون﴾. این معنایش این نیست که عبادت به معناى معــرفت است؛ بلکه به معنـاى این است که عبادتِ بدون معــرفت معنى ندارد، امکان ندارد، عبــــادت نیست. 

بنابراین جامعه‌ای که به عبودیت خدا می‌رسد؛ یعنى به معرفتِ کامل خدا می‌رسد، تخلّق به اخلاق ا... پیدا می‌کند. این، آن نهایت کمالِ انسانى است. 

تا بهشت،دفتر 26،آستان قدس رضوی


از کلام امیر

امیرالمؤمنین، امام علی(ع) بیشتر اوقات، وقتی‌که روی منبر می‌نشستند، قبل از خطبه می‌فرمودند:

اى مردم، از خدا بترسید که هیچ‌کس بیهوده آفریده نشده است تا به بازى بپردازد و به حال خود رها نشده است تا خود را سرگرم کارهاى بی‌ارزش کند و دنیایى که در نظر او زیبا جلوه می‌کند، جانشین آخرتى نشود که آن را زشت می‌پندارد و مغرورى که در دنیا باهمت والای خود، به پیروزی [در مقام] رسیده، چون کسى نیست که در آخرت به کمترین بهره رسیده است. 

نهج‌البلاغه، حکمت ۳۷۰



دو راه درمان!

حضرت آیت ا... سید عبدالکریم کشمیری(قدس سره) می‌فرمودند: براى از بین بردن صفات رذیله دو راه درمان وجود دارد یکى راه مجاهده است که انسان باید زحمت و ریاضت بکشد تا آن‏ها را بیرون کند. اما یک‌راه دیگر هم هست که اگر به این مقام برسد همه رذایل باهم از بین می‌رود مثل کسى که در حال غرق شدن باشد و یک نفر بیاید او را نجات بدهد یا کسى که مثلاً پایش یا دستش نجس است و در آب کُر، همه بدنش تمیز و طاهر مى‏شود. آب کُر یعنى یاد خدا. اگر یاد خدا دائم باشد، صفات رذیله همه‏اش باهم برچیده مى‏شود و این یاد و محبت خدا مانع مى‏شود که انسان کار زشتى انجام دهد. ایشان بااینکه خودشان خیلى ریاضت کشیده بودند، اما راه دوم را که محبت [و یاد] خداست صلاح مى‏دانستند و خیلى بر آن تأکید داشتند.

 حسین کربلایی ، یاد حق ، انصار المهدی ، چاپ اول 1392 ، ص36 


رزق و روزی

آیت ا... ناصری فرمودند که در کودکی با پدرم رفته بودیم جهت چیدن گندم دیدیم که زنبوری دانه گندمی را برداشت و رفت چندی بعد دومرتبه زنبور گندمی دیگر برداشت و رفت. کنجکاو شدیم که خوراک زنبور گندم نیست پس گندم‌ها را کجا می‌برد!

به دنبال زنبور رفتیم تا به دیوار گِلی رسیدیم که در شکاف آن دیوار کبوتری کور بود که زنبور گندم‌ها را برای او می‌برد ...

حالا در مورد رزق من وشما آیا خداوند بی‌خیال است؟؟! 



باید آخرین نفر باشم !

همسر شهید رجایی می‌گــــوید: به خاطر ترور منافقین مجبور شدیم پنجره اتاق‌ها را ببندیم، بــه همین دلیل اتاق‌ها خیلی گرم شده بود. آقای رجایی با دیدن این وضع ، در تعاونی محل برای خرید کولر ثبت‌نام کرد. یک روز یک کولر آوردند تا نصب کنند. به ایشان گفتم: «سفارش شما بوده؟» گفت: «نه من سفارش نداده‌ام، می‌توانید کولر را برگردانید.» بعداً از ایشان سؤال شد: چرا باوجوداینکه کولر نداشتید آن را برگرداندید؟ جواب داد: «اگر قرار است کولر داشته باشیم، ما هم مثل بقیه مردم باید در نوبت قرار بگیریم. اگر هم قرار است به من کولر بدهند، به خاطر مسئولیتی که دارم، باید آخرین نفری باشم که کولر بگیرم» تا زمان شهادت ایشان کولر نداشتیم.

حسن عسکری‌راد، خاطراتی از شهید رجایی، موسسه‌ فرهنگی ‌منادی‌ تربیت، 1382، ص 110


خواب را بر بچه تلخ نکن!

اصلاً برنامه‌شان بر بیدار کردن صبح نبود، یعنی اگر خدمت ایشان می‌خوابیدیم چه نماز شب و چه نماز صبح را چنان آرام می‌خواندند که ما اصلاً بیدار نشویم. هیچ‌وقت برای نماز کسی را بیدار نمی‌کردند، مگر کسی می‌سپرد.

خانواده‌ی شوهرم، برنامه‌شان این بود که صبح بچه را بیدار کنند و همسرم صبح‌ها دخترم را که مکلف شده بود، بیدار می‌کرد. امام وقتی از ماجرا باخبر شدند، برای همسرم پیغام فرستادند که خواب را بر بچه تلخ نکن.

این کلام، آن‌چنان مؤثر افتاد و اثر عمیق بر روح و جان دخترمان برجای گذاشت که بعد از آن خودش سفارش می‌کرد که برای اقامه‌ی نماز صبح به‌موقع بیدارش کنیم.

نقل از دختر امام


چیست دنیا از خدا غافل شدن!

دنیا برای چه کسی بد است؟ دنیا برای آن‌کسی که دنیا را برای دنیا بخواهد بد است. اما آن‌کسی که دنیا را برای آخرت بخواهد، دنیا برایش خوب است... 

چیست دنیا از خدا غافل شدن! دنیایی که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند، بد است.

 اما اگر من دنیا را بخواهم تا در آن عبادت کنم، طاعت کنم، تحصیل علم کنم، به فقرا و زیردستان کمک کنم، و دنیا را مزرعه آخرت قرار دهم، تخم بکارم و در آخرت دروکنم، این دنیا خوب است. این دنیا قیمتی است.

 انسان در یک ساعت از عمر دنیا چه قدر می‌تواند توشه برای آخرتش بردارد. کسانی که به مقامات عالی رسیدند در همین دنیا رسیدند. اگر دنیــا نبود که آن‌ها هم به درجـات

 بالا صعود نمی‌کردند. پس دنیا هم خوب هست و هم بد. وقتی در روایات و اخبـار از

 دنیا مذمت می‌شود، این مذمت برای کسانی است که دنیا را به‌منظور دنیا می‌خواهند، کسانی که دنبال حرام هستند، کسانی که حلال و حرام حالی‌شان نمی‌شود، کسانی که ظلم و ستم و غارتگری می‌کنند، این دنیا بد است، اما دنیایی که شما مؤمنین دارید خوب است.

در محضر مجتهدی ، جلد دوم ، انتشارات مستجار ، چاپ سوم ، 1392 ، ص 17 




                                    

فایل Word شماره 40            فایل PDF شماره 40

حجم: 7.3 مگابایت               حجم: 1.3 مگابایت


اگر متون را در فایل ورد چسبیده به هم مشاهده می فرمایید این نرم افزار را نصب بفرمایید.

نرم‌افزار «ویراستیار» افزونه‌ای برای مایکروسافت وُرد است که برای استفادهٔ کاربران فارسی‌زبان طراحی شده است. از قابلیت‌های ویراستیار می‌توان به اصلاح خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی و نشانه‌گذاری، و نیز استانداردسازی متون فارسی اشاره کرد.


فونت های مورد استفاده

B Mitra

B Yekan

IranNsataliq

Adobe Arabic

A Neirizi

  • رضا

نظرات  (۱)

سلام 
از مطالب خوبتون ممنونم
 چرا این ماهنامه رو تو کانال بچه های مسجد نمیذارید؟
پاسخ:
باسلام
چشم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی