ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات

ماهنامه فرهنگی مذهبی مشکات ، ماهنامه ای برای همه ی مساجد

ماهنامه مشکات


طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

ماهنامه مشکات شماره 28

چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۰ ب.ظ

به کوشش جمعی از بچه های مسجد صاحب الزمان(عج) رضی آباد پایین با کمک خداوند و لطف ائمه(ع) توانستیم شماره 28  منتشر کنیم. در این ویرایش علاوه بر فایل PDF ،فایلWord نیز قابل دانلود می باشد. 

از دوستان خوبمان آقایان سید سالار حسینی و مصطفی صافی هم تشکر می کنیم که مطالب ارزنده ای برای ماهنامه ارسال کردند.

ماهنامه را با نام مسجد چاپ کنید؛ شما می توانید فایل را ویرایش نموده و با نام مسجد خود به چاپ برسانید. برای اطلاع از شرایط همکاری و توضیحات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک فرمایید.

شرایط همکاری و چاپ

در نهایت امیدوارم نسخه ای از این شماره به محضر امام عزیزمان ،حضرت حجت(عج) برسد و ایشان برایمان دعا کنند.

شماره 28 با موضوع حجاب،مهدویت ، راه زندگی و...

دانلود در ادامه مطلب ...


امام زمان(عج) در مناجات با خداوند فرمودند:

پروردگارا به زنانِ(امت من)، حیاء و پاک‌دامنی ارزانی بدار.

مفاتیح‌الجنان، ص 217



حجاب

﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا﴾

شأن نزول آیه: زنان مسلمان به مسجد مى‏رفتند و پشت سر پیامبر(ص) نماز مى‏گذاردند، هنگام شب موقعى که براى نماز مغرب و عشا مى‏رفتند، بعضى از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آن‌ها مى‏نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آن‌ها را آزار می دادند و مزاحم آنان می ‏شدند. آیه فوق نازل شد و به آن‌ها دستور داد حجاب خود را به‌طور کامل رعایت کنند تا به‌خوبی شناخته شوند و کسى بهانه مزاحمت پیدا نکند.

«اى پیامبر! به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‏هاى خود را بر خود بپیچند. این براى آن‌که [به عفیف بودن‏] شناخته شوند و مورد تعرض [هوس‌بازان] قرار نگیرند نزدیک‏تر است، و خدا آمرزنده و مهربان است.» 

سوره احزاب، آیه 59


گریه حضرت محمد(ص) بر احوال بدحجابان

امام علی(ع) فرمود:(روزی) من و فاطمه خدمت رسول خدا(ص) رسیدیم،(دیدیم که ایشان شدیداً گریه می‌کنند. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت، ای رسول خدا چه چیزی شمارا به گریه انداخته است؟)

حضرت فرمود: ای علی شبی که مرا به آسمان‌ها بردند، زنانی از امت خود را دیدم که در عذاب‌های بسیار سختی به سر می‌بردند. به یاد عذاب سخت آن‌ها افتادم و گریه بر من غلبه نمود. زنانی را دیدم که از موهای سرخود آویزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان می‌جوشید ... پس آن‌ها کسانی هستند که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی‌پوشانند.       

بحارالانوار، ج8، ص309

رسول خدا فرمود: خدا لعنت کند زنانی که خود را شبیه مردان درآورند، و خدا لعنت کند مردانی که خود را شبیه زنان می‌کنند.

             مستدرک الوسائل، ج1 ، ص 208


همه سوار بر ماشین دنیا هستیم و از جادۀ زندگی می‌رویم !

 ما در این دنیا گویا در جاده‌ای در حال حرکت هستیم. روزی به دنیا آمده‌ایم و روزی هم از آن خواهیم رفت. بنابراین صحنۀ دنیا محل عبور و مرور است. حال یکی این جاده را پنجاه سال می‌رود و دیگری چهل سال و کسی نیز هشتاد سال. یکی اول جاده است، یکی وسط جاده و دیگری نیز آخر جاده قرار دارد و فرق نمی‌کند همه مسافرند.

 درحالی‌که همه سوار بر ماشین دنیا هستیم و از جادۀ زندگی می‌رویم؛ اما اینکه سراشیبی آن کجا و سرپایینی آن کجاست، آیا جاده مستقیم و دارای آسفالت و اتوبان است یا نه، و اینکه دست‌اندازهایش در کجا واقع‌شده است؟ این‌ها را بایستی بدانیم و چگونگی رانندگی در وضعیت‌های مختلف آن را نیز باید به‌درستی درک کنیم. اما در این چهارحالتی که گفته شد چه باید کرد؟! باید تقوا را پیشه خود کرد ، تقوی، یعنی اینکه در صافی، سربالایی، سراشیبی و در دست‌انداز جادۀ زندگی خودت را کنترل کنی. ... یعنی در سربالایی‌ها در عبادات کم نیاور! کوتاهی در نماز، خمس، روزه، حج، زکات را توجیه نکن ! درصدد جبران آن باش. در سراشیبی غضب و شهوت خودت را نباز. دندۀ ماشینت را خلاص نکن. در شهوت اگر کنترل خود را از دست دادی دیگر تمام است، با یک نگاه و یک‌کلام ممکن است عاقبتت بسوزد و دود گردد.  

 دکتر رفیعی ، آموزه‌های قرآنی خطبه فدکیه3(جایگاه تقوی) ، پژوهشکاه باقرالعلوم 


رنج یا موهبت

آهنگری باوجود رنج‌های متعدد و بیماری‌اش عمیقاً به خدا عشق می‌ورزید. روزی یکی از دوستانش که اعتقادی به خدا نداشت،از او پرسید: تو چگونه می‌توانی خدایی را که رنج و بیماری را نصیبت می‌کند را دوست داشته باشی؟

آهنگر سربه‌زیر آورد و گفت: وقتی‌که می‌خواهم وسیله آهنی بسازم،یک‌تکه آهن را در کوره قرار می‌دهم. سپس آن را روی سندان می‌گذارم و می‌کوبم تا به شکل دلخواه درآید. اگر به‌صورت دلخواهم درآمد، می‌دانم که وسیله مفیدی خواهد بود، اگرنه آن را کنار می‌گذارم.

همین موضوع باعث شده است که همیشه به درگاه خدا دعا کنم که خدایا ، مرا درکوره‌های رنج قرار ده، اما کنار نگذار.


خدایا! مثل‌اینکه ما را رها کردی!

این ابتلائات الهی هستند که حضور را بیشتر می‌کنند. فکر نکنید خداوند برای این‌که حضرت ابراهیم(ع) را امتحان کند به او گفت پسرش را به قربانگاه ببرد، این دستور برای آن بود که او ازآنچه غیر خدا است رها شود. در روایت داریم که بچه‌ها پاره‌های تن پدر و مادر هستند؛ اما اگر قرار باشد جای خدا را بگیرند درست نیست و چون حضرت ابراهیم علاقه بسیار زیادی به حضرت اسماعیل داشت و آن علاقه را با چیز دیگری تعویض نمی‌کرد خداوند با این دستور جایگاه علاقه حضرت ابراهیم به خداوند را برای تمامی انسان‌ها نمایان ساخت. بعضی از بزرگان می‌فرمایند: بعضی از روزها که به ما بلا نمی‌رسید غروب که می‌شود، می‌گفتیم: خدایا! مثل‌اینکه ما را رها کرده‌ای!   

  کیش مهر،ص 89


چرا ما امام زمان را نمی بینیم ؟!

روزی یکی از شاگردان علّامه طباطبایی (ره) خدمت ایشان آمد و عرض کرد : جناب استاد لطفاً خیلی مختصر بفرمایید چرا ما امام زمان را نمی‌بینیم . علّامه فرمودند : لطفاً برگردید و پشت به من بنشینید . شاگرد علامه این کار را انجام داد . علّامه فرمودند آیا الآن من را می‌توانید ببینید ، شاگرد عرض کرد خیر نمی‌توانم ببینم ، علّامه فرمودند چرا نمی‌توانی من را ببینی ، شاگرد عرض کرد چون پشت من به شماست، علّامه فرمود حالا متوجه شدید چرا امام زمان(عج) را نمی‌بینید، چون شما پشتتان به امام زمان(عج) است با گناهان و نافرمانی‌ها پشتمان را به امام زمان(عج) کرده‌ایم و درعین‌حال تقاضای دیدار امام زمان(عج) رادارید !!! [ مَتى تَرانا وَ نَراکَ یا مَوْلایَ یاصاحِبَ الزَّمانِ ]       

مرجع وب فارسی kacc.ir

مظلوم واقع‌شدن اسلام و مهدویت

دین اسلام و مهدویت از سال‌ها پیش تا به امروز در رسانه‌های غربی، بسیار مورد مظلومیت قرارگرفته است. در هالیوود فیلم‌های بسیاری باهدف اسلام زدایی و ضد مهدویت ساخته می‌شود. این رسانه‌ها افکار غربی‌ها را نسبت به دینِ اسلام منحرف می‌سازند و مسلمانان را ، انسان‌های بی‌احساس، سنگدل و وحشی معرفی می‌کنند.

اما دینِ شریفِ اسلام رشدِ بسیاری در شهرهای پرجمعیت غربی داشته و ازاین‌رو باعث نگرانی کسانی شده که نمی‌خواهند مردم به حقایق دست بیابند. این روزها به راحتی می توان توهین به اسلام و مهدویت را در بخش های زیادی از فیلم های تولیدی هالیوود یافت. دریکی از این فیلم‌ها(World War Z) مسلمانان را زامبی‌هایی نشان می‌دهد که همگی با دوازده شماره به زامبی تبدیل می‌شوند و قصد گرفتن دنیا رادارند.

وظیفه‌ی ما در عملِ متقابلِ دشمنانِ مهدویت و اسلام، شناساندن حقیقتِ اسلام و مهدویت به‌ویژه امام حسین(ع) به دنیاست تا چهره‌ی حقیقی و زیبای اهل‌بیت(ع) برای تمام جهانیان نمایان شود.    

 مطلب ارسالی توسط آقای سید سالار حسینی


من چمران را دوست داشتمولی الآن بیشتر دوست دارم!

شهید چمران دریکی از عملیات‌های نامنظم در شبی مهتــــابی وقتی با همرزمانش در حال طی مسیر برای شبیخون زدن به متجاوزین بعثی بودند، ایشان یک‌لحظه می‌ایستد و به همراهانشان می‌گوید به زیر پاهای خود بنگرید، می‌بینند زیر پایشان پر ازگل‌های شقایق است و به همین خاطر آن دشت را دور می‌زنند و سپس اقدام به عملیات می‌کنند، درحالی‌که یاران ایشان می‌گفتند بعد از عملیات عراقی‌ها آنجا را با تیربار و خمپاره شخم خواهند زد، ولی دکتر چمران گفتند ما آن‌ها را زیر پا له نخواهیم کرد. وقتی این جریان به استحضار امام(ره) می‌رسد امام(ره) می‌گوید: من چمران را دوست داشتم ولی الآن بیشتر دوست دارم.

                    روایتی از سردار فتح اله جمیری ، وبلاگ خاطرات 57 



نگاهی دیگر

امام کاظم می‌فرمودند:«آنچه چشم تو آن را می‌یابد، در آن درس‌ها و پندهایی است.1

و همین است که روح‌های بیدار از هیچ صحنه‌ای به‌سادگی نمی‌گذرند و با تصادف توجیهش نمی‌کنند؛ چون آنچه در چشم ما تصادف است و در نظر ما ناگهانی است، در چشم‌های دیگر و نظرهای دیگر با نقشه‌های دقیقی همراه است و حتی قابل پیش‌بینی است. هنگامی‌که یک موسسه دو نفر از کارمندانش را که برادر هم هستند برای لحظه‌ای و یا ساعتی درجایی می‌خواهد و آن دو، بی‌خبر از یکدیگر به هم می‌رسند، چه‌بسا در این برخورد تعجب کنند و با تصادف توجیهش کنند، درحالی‌که همین تصادف با نقشه‌هایی همراه بوده و در نظر رئیس موسسه قابل پیش‌بینی.                               

   1-امالی صدوق،ص599

بر اساس این توجه ، دیگر هر تصادف و هر صحنه‌ای پیامی دارد و حرفی دارد و مغزی و تو نمی‌توانی از این پیام و از این حرف و از این مغز به‌زودی بگذری.

کتاب مسئولیت و سازندگی



رواج بی حجابی

مستر هَمفر، جاسوس انگلیسی در کشورهای اسلامی، یکی از نقاط قوت مسلمانان را حجاب زنان می‏داند و می‏نویسد: «زنانِ آنان دارای حجاب محکم هستند که نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست».

درجایی دیگر می‏نویسد: «به هر وسیله‏ای که شده باید زن مسلمان را از حجاب اسلام خارج کرد و بی‌حجابی را در بین مسلمانان رایج نمود و ابتدا برای گول زدن آن‌ها [برای این] که حجاب را کنار بگذارند، باید به آن‏ها تفهیم کرد که حجاب به‌صورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست. چادر لباس قدیمی ایرانیان قبل از اسلام بوده و عبا لباسی است که خلفای عباسی برای زنان مسلمان رسم کرده‏اند و این‌یک لباس اسلامی نیست... خواه‌ناخواه وقتی زن‏ها از حجاب خارج شوند، مردها و جوانان فریفته می‏شوند و درنتیجه، فساد در کانون خانواده‏ها رخنه می‏کند. برای اجرا باید اول سعی کرد زنان غیرمسلمان درکشورهای اسلامی را از حجاب خارج کرد تا زنان مسلمان نیز از آنان پیروی کنند.»

گلبرگ، دی 1381، شماره 37

کشور اسپانیا یکی از سرزمین‌های اسلامی بود که مسلمانان به آنجا اندلس می‌گفتند اما این سرزمین توسط مسیحیان از مسلمانان گرفته شد. یکی از راه‌هایی که آن‌ها را در این تسخیر یاری کرد رواج فساد وبی بند باری در میان جوانان و رواج بی‌حجابی در بین زنان مسلمان بود.       

 تبیان


به‌ظاهر آدم‌ها کاری نداشته باش

فرزند علامه بزرگوار محمد تفی شوشتری از اخلاق و سیره پدر بزرگوارشان نقل می‌کند؛ «در سنین نوجوانی بودم و تازه از سفر کربلا بازگشته بودم. به‌واسطه انتساب به پدرم احساس بزرگی می‌کردم.

شبی به همراه پدر در منزل یکی از همسایگان میهمان بودیم، خانواده‌ای که میزبان ما بودند زیاد وضع مالی خوبی نداشتند. وقتی سفره غذا را پهن کردند و غذا را آوردند، غذا و اسباب پذیرایی‌شان زیاد باب طبع من نبود و با اکراه شروع به غذا خوردن کردم. موقع غذا خوردن متوجه نگاه‌های پدرم شدم که با تندی به من نگاه می‌کرد.

 وقتی صاحب‌خانه برای آوردن آب از اتاق بیرون رفت، پدرم با دست به پشت من زد و گفت: چرا این‌طور غذا می‌خوری. صاحب‌خانه همه آنچه داشته است را برای پذیرایی از ما مهیا کرده است.درست نیست نگاه تحقیرآمیز

 داشته باشی.»

ایشان همیشه توصیه می‌کردند: «پسرم توجــه داشته باش از روی ظاهر افراد قضاوت نکن. چه‌بسا افرادی که ظاهر ساده داشته باشند و از طبقه ضعیف جامعه باشند اما در پیشگاه خداوند متعال از درجه و جایگاه والایی برخوردار باشند.»

سبک زندگی اسلامی






                         
فایل Word شماره 28          فایل PDF شماره 28

حجم: 5.6 مگابایت               حجم: 1.1 مگابایت



فونت های مورد استفاده
B Mitra
B Yekan
IranNsataliq
Adobe Arabic

A Neirizi

  • رضا

نظرات  (۱)

سلام علیکم
خداقوت
با قدرت و اخلاص به کارتون ادامه بدید که خیلی حرکتتون مفیده
پاسخ:
سلام علیکم.
ممنون.لطفا ما را در این راه یاری کنید.
تشکر از نظر لطفتون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی